امید بازار طلا به میزان تقاضا از هند و چین
تحلیل و اخبار بورس جهانی طلا,سکه وارزها
آموزش,تحلیل تکنیکال,فاندامنتال,طلا,سکه,بازار فارکس,قیمت طلا,نرخ دلار

هند بار دیگر در فصل دوم ۲۰۱۳ از چین پیشی گرفته و با خرید ۳۱۰ تن طلا که افزایش ۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۲ و ۲۱ درصدی نسبت به فصل نخست امسال را نشان می دهد، عنوان بزرگترین خریدار فصلی طلای جهان را به خود اختصاص داده است.

با توجه به این مساله که تقاضا برای طلا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به کمترین میزان خود طی چهار سال گذشته رسید، بازار این فلز گران بها نیازمند هر چشم انداز مثبتی بوده و هند و چین می توانند بازیگران اصلی در این زمینه باشند. در گزارش فصلی "شورای جهانی طلا" تنها نکته مثبت برای این فلز گران بها شامل افزایش تقاضا در هند و چین، بزرگترین مصرف کنندگان فلز زرد در جهان، محسوب می شود.

هند بار دیگر در فصل دوم ۲۰۱۳ از چین پیشی گرفته و با خرید ۳۱۰ تن طلا که افزایش ۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۲ و ۲۱ درصدی نسبت به فصل نخست امسال را نشان می دهد، عنوان بزرگترین خریدار فصلی طلای جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین، میزان خرید طلای چین در فصل دوم امسال برابر با ۲۷۵.۵ تن بوده که اگرچه افزایش ۸۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را نشان می دهد، اما در مقایسه با فصل نخست ۲۰۱۳، افت ۶ درصدی داشته است.

با این وجود، تقاضای قوی از آسیا نیز برای جبران جریان فروش طلای صندوق های قابل معامله در بورس (ETFs) کافی نبوده است. میزان فروش طلای این صندوق ها در فصل دوم ۲۰۱۳ برابر با ۴۰۲.۲ تن بوده که نسبت به آمار فروش ۱۷۶.۵ تنی فصل نخست، افزایش بیش از دو برابری را نشان می دهد. با توجه به آمار و ارقام موجود، مجموع تقاضای جهانی طلا در این بازه زمانی برابر با ۸۵۶.۳ تن بوده که کاهش ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و کمترین آمار فصلی طی چهار سال گذشته محسوب می شود.

گزارش شورای جهانی طلا نشان می دهد قیمت طلا از نزدیک به ۱۵۸۴ دلار در هر اونس در نهم آوریل به کمترین میزان طی سه سال گذشه در بیست و هشتم ژوئن یعنی برابر با ۱۱۸۰ دلار رسیده است. اگرچه از آن زمان شاهد بهبود شرایط بازار طلا بوده و قیمت این فلز گران بها در محدوده ۱۳۶۸ دلار در هر اونس قرار دارد، اما افزایش هر چه بیشتر قیمت ها باز هم به میزان خرید از هند و چین بستگی دارد.

در مرحله نخست، باید این گونه تصور شود که جریان فروش طلا توسط ETFs کاهش خواهد یافت، اما شواهد موجود ثبت آمار و ارقام منفی دیگری در سه ماهه سوم امسال را نوید می دهند. یکی دیگر از عوامل کلیدی کاهش خرید طلا توسط بانک های مرکزی جهان محسوب می شود. میزان خرید طلا توسط بانک های مرکزی در سه ماهه دوم امسال برابر با ۷۱.۱ تن بوده که کمترین میزان طی دو سال گذشته محسوب می شود.

شواری جهانی طلا بر این باور است که تقاضا در هند طی سال جاری میلادی می تواند به رکورد یک هزار تن دست یابد. این پیش بینی با توجه به آمار خرید ۵۶۶.۵ تنی در نیمه نخست ۲۰۱۳ و به ویژه با در پیش بودن فصل جشنواره و ازدواج در این کشور چندان غیر منطقی به نظر نمی رسد.

با این وجود، دولت هند قصد دارد واردات طلا را به ۸۵۰ تن محدود کرده و بار دیگر گام هایی را در راستای کاهش خرید برداشته است. از جمله اقدام های دولت هند می توان به افزایش مالیات بر واردات به رکورد ۱۰ درصد، ممنوعیت واردات سکه ها و مدال های طلا و مجبور کردن خریداران به پرداخت پول نقد اشاره کرد. اگر دولت هند همچنان روند افزایش مالیات ها و اقدام های دیگر را ادامه دهد، باور این مساله که واردات و میزان خرید از این کشور می تواند روند افزایشی خود را دنبال کند، دشوار خواهد بود.

از سوی دیگر، به نظر می رسد چین نیز در مسیر کسب رکورد خرید یک هزار تنی طلا طی سال جاری میلادی قرار دارد. میزان خرید فلز زرد طی نیمه نخست امسال در چین برابر با ۵۷۰ تن بوده که این کشور را بالاتر از هند قرار داده و همچنان عنوان برترین خریدار طلای جهان که در پایان سال ۲۰۱۲ به خود اختصاص داد را حفظ کرده است. کاهش چشمگیر قیمت، نگرانی ها درباره رشد اقتصادی و عملکرد سرمایه گذاری های جایگزین مانند املاک و سهام به افزایش تقاضا برای طلا در چین کمک کرده اند.

این در شرایطی است که خریداران چینی با توجه به رکود در قیمت طلا طی سه ماهه دوم ۲۰۱۳ ممکن است تمایل چندانی برای افزایش ذخایر خود نداشته و موجودی خود را کافی در نظر بگیرند. این مساله می تواند به معنای کاهش تقاضا در نیمه دوم امسال باشد. همچنین، با افزایش رشد اقتصادی که نشانه های اولیه آن مشاهده شده، ممکن است سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای فعالیت در بازارهای دیگر داشته، به ویژه اگر قیمت طلا نسبتا با ثبات باقی بماند.

در مجموع، چشم انداز چین در زمینه تقاضا برای طلا بسیار بهتر از هند به نظر می رسد، اما همچنان درباره درست بودن پیش بینی های افزایش تقاضا از دو غول طلایی آسیا و تاثیر آن بر روند افزایشی مجدد قیمت ها در بازار این فلز گران بها تردید وجود دارد. در حقیقت، مسیری طولانی پیش روی طلا و ثبت دوباره رکورد ۱۹۲۰ دلاری سپتامبر ۲۰۱۱ که حاصل ترکیب همزمان سه عامل کلیدی بود، ترسیم می شود.

تقاضا از سوی سرمایه گذاران غربی که نگران تورم و بی ارزشی پولی بوده، خرید قابل توجه از سوی بانک های مرکزی کشورهای در حال توسعه و تقاضای قوی مصرف کننده در چین و هند سه عاملی بودند که به ثبت رکورد ۱۹۲۰ دلاری منجر شدند. از آن زمان تاکنون و در بهترین حالت، دو عامل از این سه عامل به صورت همزمان فعال بوده و در حال حاضر نیز تمامی امیدها به میزان تقاضا از چین و هند معطوف شده اند.


نظرات شما عزیزان:

majid
ساعت18:14---17 شهريور 1392
salam .marsi .age hamishe etelaateton be roz bashe ,hemate bozorgi mikonin.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : شنبه 16 شهريور 1392برچسب:هند,چین,طلا,آسیا,اونس,دولت,فعال,
ارسال توسط پیمان معظمی